Sony α7R IV to lekki, kompaktowy bezlusterkowiec z pełnoklatkową matrycą obrazu, bezprecedensowo wysoką rozdzielczością, imponującym zakresem dynamiki i dużą szybkość działania.
Na ten moment czekaliśmy z niecierpliwością. Japończycy zaprezentowali aparat, który niejeden fotoManiaK szczerze pokocha. Najnowszy Sony α7R IV (model ILCE-7RM4) ma najwyższą rozdzielczość ze wszystkich wyprodukowanych dotąd przez Sony aparatów cyfrowych. Idzie ona w parze z dużym zakresem dynamicznym, znakomitym systemem AF, dużą szybkością zdjęć seryjnych i wieloma innymi zaletami.
Nieustannie wprowadzamy innowacje, przełamujemy bariery i podnosimy standard działania aparatu cyfrowego. Nowy α7R IV łączy jakość obrazu aparatów średnioformatowych z dużą szybkością zdjęć, błyskawicznym ustawianiem ostrości i długą listą ulepszeń w konstrukcji, łączności i funkcjonalności. Pozwoli to zawodowym fotografom, filmowcom i innym twórcom rejestrować obrazy, których uzyskanie było wcześniej po prostu niemożliwe.
— mówi Yann Salmon Legagneur, dyrektor ds. marketingu produktu w dziale Digital Imaging Sony Europe.
Aparat α7R IV jest wyposażony w nowo opracowany pełnoklatkowy, wykonany w technologii BSI przetwornik obrazu CMOS o rozdzielczości 61 Mpix. To pierwszy na świecie układ tego rodzaju.
Połączenie w nim technologii BSI z wydajnymi technikami redukcji zakłóceń przekłada się na wyjątkowo niski poziom szumów i maksymalną możliwą jakość obrazu. 15-stopniowy zakres dynamiczny zapewnia płynne, naturalne przejścia tonalne, od głębokich cieni po najjaśniejsze fragmenty.
W nowym modelu zastosowano 5-osiowy system optycznej stabilizacji obrazu zoptymalizowany do pracy z obrazami o wysokiej rozdzielczości. Umożliwia on wydłużenie czasu otwarcia migawki nawet o 5,5 stopnia. Zmodernizowany zespół migawki zapobiega teraz najmniejszemu poruszeniu korpusu, które mogłoby skutkować zamazaniem obrazu.
Wyróżnikiem korpusu α7R IV jest najwyższa w rodzinie aparatów Sony rozdzielczość wizjera OLED Tru-Finder. Wynosi ona 5,76 mln pikseli — około 60% więcej niż w modelu Sony α7R III. Nowy wizjer niezwykle dokładnie i wiernie oddaje komponowaną scenę. Użytkownik może dostosować jakość wyświetlania do rodzaju sceny i panujących warunków, wybierając ustawienie „Standardowa” lub „Wysoka” oraz odświeżanie obrazu z częstotliwością 60 lub 120 kl./s.
Udoskonalono także tryb Pixel Shift Multi Shooting, w którym obecnie rejestrowanych jest do 16 zdjęć w pełnej rozdzielczości. Podczas ich wykonywania aparat przemieszcza matrycę światłoczułą o 1 piksel lub 0,5 piksela, w wyniku czego powstaje 16 wzajemnie przesuniętych obrazów liczących łącznie 963,2 mln pikseli. Fotografie te można później przekształcić w jeden obraz złożony z 240,8 mln pikseli (19 008 x 12 672), używając programu komputerowego Imaging Edge. Tryb ten idealnie nadaje się do fotografowania architektury, dzieł sztuki oraz wszelkich statycznych obiektów.
W trybie pełnoklatkowym, przy pełnej rozdzielczości i wybranym formacie JPEG lub RAW pozwala robić zdjęcia z szybkością do 10 kl./s nawet przez 7 sekund — z pełną, precyzyjną automatyką ostrości i ekspozycji. W trybie APS-C, w którym rozdzielczość wynosi 26,2 megapiksela, czas ten jest około 3 razy dłuższy. W rezultacie szybko poruszające się obiekty mogą być utrwalane na niezwykle dokładnych i szczegółowych zdjęciach.
Kolejnym udoskonalonym elementem aparatu α7R IV jest system ustawiania ostrości z 567 polami AF z detekcją fazy pokrywającymi około 74% obszaru obrazowania. Uzupełnia je 425 pól AF z detekcją kontrastu, zwiększających dokładność i niezawodność w słabym oświetleniu i innych sytuacjach, w których najlepiej sprawdza się wykrywanie kontrastu. Gęstsze upakowanie pól AF na matrycy oraz zaawansowane algorytmy znacznie zwiększają efektywność śledzenia, również w przypadku nieregularnych i gwałtownych ruchów obiektu.
Aparat α7R IV jest wyposażony w działający w czasie rzeczywistym, oparty na sztucznej inteligencji system Real-time Eye AF. Wykrywa on oczy i w czasie rzeczywistym analizuje ich położenie, zapewniając maksymalną ostrość. Funkcji tej można używać zarówno przy fotografowaniu ludzi, jak i zwierząt — odpowiedni tryb pracy wybiera się w menu.
System Real-time Tracking, służący do śledzenia obiektów w czasie rzeczywistym, wykorzystuje obecnie nowy algorytm rozpoznawania obiektów, gwarantujący ich optymalne śledzenie i maksymalną dokładność systemu AF. Użytkownik może też włączyć tryb, w którym aparat automatycznie wykrywa obecność świetlówek i innych sztucznych źródeł światła, aby skompensować wpływ ich migotania na końcowy obraz.
Korpus α7R IV pozwala na użycie wielu zaawansowanych funkcji łączności, usprawniających pracę w zastosowaniach profesjonalnych. Współpracuje z sieciami bezprzewodowymi — zarówno w standardowym paśmie 2,4 GHz, jak i nowszym 5 GHz, zapewniającym szybszą i bardziej stabilną transmisję danych. Nowością w aparatach Sony jest funkcja bezprzewodowego zdalnego sterowania z komputera (tethering bezprzewodowy), na której brak wskazywało wielu użytkowników profesjonalnych. Dzięki niej nabywcy modelu α7R IV zyskają większą swobodę przemieszczania się w studiu i na planie zdjęciowym.
Poza szybkim łączem Wi-Fi i funkcją bezprzewodowej łączności z komputerem w aparacie wprowadzono łącze SuperSpeed USB (USB 3.2 Gen 1) z gniazdem USB Type-C. Umożliwia ono przewodowe przesyłanie danych z bardzo dużą prędkością — przy korzystaniu z programu Imaging Edge jest ona niemal dwukrotnie wyższa niż w przypadku modelu α7R III. Aparat obsługuje też transmisje FTP w tle. Oznacza to możliwość przesyłania obrazów na zdalny serwer FTP w czasie fotografowania i sprawdzania zdjęć.
Firma Sony ogłosiła też wersję 2.0 programów komputerowych z pakietu Imaging Edge: Remote, Viewer i Edit. Program „Remote” służy do zdalnego sterowania aparatami i podglądu obrazu na żywo na ekranie komputera; „Viewer” jest narzędziem do szybkiego przeglądania, klasyfikowania i wybierania zdjęć z dużych bibliotek, a „Edit” pozwala przekształcać dane RAW w końcowe zdjęcia o wysokiej jakości.
Wprowadzono również możliwość przesyłania obrazów do smartfona nawet po wyłączeniu aparatu. Z funkcji tej będą mogli skorzystać użytkownicy aplikacji Sony Imaging Edge Mobile w najnowszej wersji.
Aparat α7R IV sprawdzi się także jako poważne narzędzie do produkcji filmów. Pozwala nagrywać obraz 4K (3840 x 2160 pikseli), a w trybie Super 35mm odczytuje wszystkie piksele bez łączenia ich w grupy, dzięki czemu nagrywany materiał filmowy 4K ma wyjątkową szczegółowość i głębię. W uzyskaniu maksymalnej elastyczności przy późniejszej korekcji kolorystyki pomagają krzywe S-Log 2 i S-Log 3. Druga z nich pozwala na wykorzystanie pełnego, 14-stopniowego zakresu dynamicznego. Dostępna jest też krzywa HLG (Hybrid Log-Gamma), umożliwiająca użycie aparatu α7R IV w systemie organizacji pracy Instant HDR.
Za ustawianie ostrości podczas filmowania odpowiada udoskonalony system Fast Hybrid AF. Działa on szybciej, płynniej i bardziej stabilnie — nawet jeśli główny motyw zostanie na chwilę zasłonięty przez przemieszczający się obiekt. Z kolei funkcja „Śledzenie dotykiem” pozwala ustawić ostrość na filmowany obiekt przez dotknięcie go na ekranie.
α7R IV to pierwszy model Sony, w którym system Real-time Eye AF działa także przy nagrywaniu filmu. Po jego uaktywnieniu aparat dokładnie i niezawodnie utrzymuje ostrość na oku filmowanej osoby, pozwalając skupić się na samym filmowaniu. Funkcja Eye AF włączy się automatycznie, gdy za pomocą funkcji „Śledzenie dotykiem” wskazany zostanie człowiek.
Znaczącym udoskonaleniem dla filmowców jest wzbogacenie stopki Multi Interface Shoe (MI) o cyfrowy interfejs audio. Umożliwia on bezpośrednie podłączenie nowego mikrofonu kierunkowego ECM-B1M lub zestawu adaptera XLR XLR-K3M i uzyskanie czystego dźwięku o wysokiej jakości i niskim poziomie szumów. Wśród pozostałych funkcji do filmowania warto wymienić tryb nagrywania interwałowego do tworzenia animacji poklatkowych, zapis obrazu Full HD z szybkością do 120 kl./s oraz funkcje zwolnionego i przyspieszonego tempa.
W korpusie α7R IV wprowadzono różne ulepszenia konstrukcyjne i funkcjonalne — w wielu przypadkach pod wpływem sugestii osób, którym sprzęt Sony służy do pracy zawodowej.
Aby aparat α7R IV był maksymalnie trwały, jeszcze lepiej zabezpieczono go przed pyłem i wilgocią. Dodatkowo uszczelniono wszystkie połączenia między elementami korpusu, a także pokrywę komory akumulatora i gniazda na nośniki. Urządzenie wykonano z niezwykle lekkiego i trwałego stopu aluminium. Zastosowano też ulepszone, bardzo solidne zamocowanie sześcioma śrubami.
Kolejnymi ulepszeniami są zmodyfikowany uchwyt, umożliwiający wygodniejsze i pewniejsze trzymanie aparatu, większy i wyraźniej reagujący przycisk AF-ON, nowo zaprojektowany joystick, przycisk blokujący pokrętło kompensacji ekspozycji oraz zmieniony kształt i położenie tylnego pokrętła. Nowością są również dwa gniazda na nośniki danych zgodne z UHS-II, których brakowało wielu użytkownikom profesjonalnym. Zwiększą one ogólną pojemność oraz prędkości odczytu i zapisu.
Rozszerzył się zakres zapisywanych ustawień aparatu: obecnie na karcie pamięci można utworzyć kopię niemal wszystkich parametrów, by móc wczytać je w przyszłości. Jedna karta wystarczy do zapisania 10 kombinacji ustawień. Można je wczytać do każdego korpusu tego samego typu.
Mimo że liczba pikseli wzrosła o 50%, zwiększyła się też wydajność akumulatora. Przy pomiarze zgodnie ze standardem Camera & Imaging Products Association jedno ładowanie wystarcza nawet na 670 zdjęć (z użyciem monitora LCD, 530 zdjęć z użyciem wizjera elektronicznego). Dalsze wydłużenie czasu pracy można uzyskać dzięki nowemu, sprzedawanemu oddzielnie uchwytowi do zdjęć w układzie pionowym VG-C4EM, w którym mieszczą się dwa akumulatory NP-FZ100, oraz sprzedawanemu oddzielnie zasilaczowi akumulatorowemu NPA-MQZ1K z miejscem na cztery akumulatory typu Z. Korpus jest ponadto przystosowany do zasilania przez złącze USB.
Sony wprowadza też szereg nowych akcesoriów uzupełniających korpus α7R IV. Należą do nich:
Uchwyt do zdjęć w układzie pionowym VG-C4EM: ma takie samo działanie, sposób obsługi, wygląd i właściwości — w tym większą odporność na pył i wilgoć — jak sam korpus α7R IV. Dwukrotnie wydłuża czas pracy bez ładowania i umożliwia ładowanie akumulatora przez łącze USB za pośrednictwem korpusu aparatu.
Mikrofon kierunkowy ECM-B1M: osiem wysoko wydajnych kapsuł mikrofonowych i zaawansowane przetwarzanie sygnału cyfrowego pozwala uzyskać trzy różne, silnie kierunkowe charakterystyki z jednego mikrofonu o długości około 99,3 mm. Po zainstalowaniu tego urządzenia w stopce Multi Interface z cyfrowym interfejsem audio przesyłanie dźwięku do aparatu α7R IV odbywa się w postaci cyfrowej. Zapewnia to najwyższą możliwą jakość i eliminuje szumy.
Zestaw adaptera XLR XLR-K3M: umożliwia doprowadzenie sygnału mikrofonowego/liniowego przez dwa połączone złącza XLR/TRS i jedno mini jack stereo 3,5 mm. Postprodukcję ułatwia rozbudowany zestaw elementów sterujących. Po podłączeniu adaptera do aparatu α7R IV poprzez stopkę Multi Interface z cyfrowym interfejsem audio przesyłanie dźwięku odbywa się w postaci cyfrowej, co zapewnia najwyższą możliwą jakość i eliminuje szumy. Dostarczony przedłużacz przewodu audio ułatwia zamontowanie aparatu na wysięgniku, w osłonie lub na uchwycie.
Wytrzymała karta SD UHS-II pozwalająca odczytywać dane z prędkością do 277 MB/s idealnie sprawdza się w ekstremalnych warunkach i usprawnia pracę w postprodukcji. Jest dostarczana wraz z oprogramowaniem do odzyskiwania plików (na komputery z systemami macOS i Windows).
MRW-S3 to szybki koncentrator USB z czytnikiem kart SD/microSD UHS-II, złączami USB 3.1 Gen 2 i technologią zasilania USB PD (USB Power Delivery) przy mocy do 100 W. Umożliwia bardzo szybkie i stabilne wykonywanie kopii zapasowych na dysk SSD lub komputer, przyczyniając się do usprawnienia pracy.
Sony α7R IV trafi do sprzedaży w Europie w sierpniu 2019 r. Cenę aparatu ustawiono na około 4 tys. EUR.
Sprzedaż uchwytu VG-C4EM rozpocznie się we wrześniu 2019 r, podobnie jak i mikrofonu ECM-B1M. Dostawy adaptera XLR-K3M rozpoczną się w październiku 2019 r.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Jak co roku zbieramy dla Was najlepsze promocje na sprzęt foto z okazji Black Friday…
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies