Najlepszy tani obiektyw do Sony E? Do tego systemu trudno o tanie szkła, ale jest kilka modeli wartych uwagi. My wybieramy te najtańsze i najciekawsze.
Kto korzysta z bezlusterkowców Sony wie, że największą ich wadą są drogie obiektywy. Chcąc kupić jasne i uniwersalne szkło musimy liczyć się ze sporymi wydatkami. Dlatego postanowiłem zebrać i opisać najtańsze obiektywy do systemu Sony E.
Co oznacza w tym przypadku słowo „tanie”? Takie, w przypadku których najdroższa propozycja kosztuje 4 tys. zł. W większości przypadków nasze propozycje kosztują mniej niż 2 tys. zł, a niektóre nawet mniej niż 1 tys. zł.
Naszą listę tanich obiektywów do Sony E zaczynamy od podstawowego modelu Sony.
Sony E 16-50 mm f/3.5-5.6 PZ OSS
Zazwyczaj najtańszym obiektywem jest ten dołączany w zestawie. Tutaj jest podobnie – tyle że nawet kit nie należy do najtańszych, bo zapłacisz za niego ponad 500 zł. Oferuje w miarę standardowe parametry, choć nieco szerszy kąt, niż większość kitów – 24 mm w przeliczeniu na pełną klatkę, a nie 28 mm. Jakość optyczna jest tu o dziwo całkiem niezła, choć dla dobrej ostrości na całości kadru warto nieco przymknąć przysłonę.
Cała konstrukcja jest plastikowa i nie sprawia wrażenia solidnej. Pierścieniem nie warto kręcić ręcznie, bo jest zbyt luźny – zdajmy się więc na autofokus. Plusem jest to, że obiektyw jest bardzo niewielki i lekki oraz fakt, że oferuje optyczną stabilizację. Jeśli nie mamy dużych oczekiwań, sprawdzi się jako podstawowy szeroki kąt podczas filmowania czy robienia zdjęć.
Sony E 55-210 mm f/4.5-6.3 OSS
Kolejne szkło z kategorii „kitowych” – jest często dołączane w zestawach oprócz podstawowego 16-50 mm. Nie ma co liczyć na przesadnie wysoką jakość wykonania, ani optykę, jednak ze względu na szeroki zakres ogniskowych warto rozważyć ten zakup. To jeden z najtańszych teleobiektywów do Sony E.
Obiektyw kupimy już za około 1000 zł i oferuje bardzo długą ogniskową, która świetnie się sprawdzi przy wielu rodzajach zdjęć. Wiadomo, szkło nie należy do najjaśniejszych, ale w przypadku fotografowania w dzień i na zewnątrz może się nieźle sprawdzić. Posiada optyczną stabilizację i niewiele waży, więc nie będzie ciążyć w torbie. Jeśli szukasz czegoś naprawdę długiego, warto rozważyć zakup tego modelu.
Sigma 19 mm f/2.8 Art
Jeśli szukasz szerokiego kąta o dobrej optyce i w niezłej cenie, to z pewnością ten model warto rozważyć. Użytkownicy chwalą go za dobrą jakość obrazu – w przeciwieństwie do kita czy szkła Sony 16 mm, f/2.8 Sigma zapewnia ostrość na całej powierzchni kadru i radzi sobie również przy pełnej dziurze.
Obiektyw dostać można za 850 zł, a to naprawdę przystępna cena, biorąc pod uwagę, że dostajemy w zamian szkło o przyzwoitej optyce. W przeliczeniu na pełną klatkę daje kąt 28,5 mm, a więc jest wystarczająco szeroko.
Sigma 30 mm f/2.8 Art
Kolejny model od Sigmy to również dobra jakość optyki i nieco dłuższa ogniskowa. Wszystkie modele tego producenta charakteryzują się bardzo dobrym stosunkiem jakości obrazka do ceny.
To szkło da nam po przeliczeniu ogniskową 45 mm, a więc wystarczająco, by rozmyć tło, ale jednocześnie nie na tyle wąsko, by zbyt mocno ograniczyć pole widzenia. Obiektyw również kosztuje 850 zł, co jest naprawdę rozsądną ceną.
Sigma 60 mm f/2.8 Art
Należąca do tej samej serii, co dwa powyższe obiektywy, Sigma o ogniskowej 60 mm dobrze uzupełnia tamtą dwójkę. To już znacznie dłuższe szkło, które dobrze sprawdzi się przy portretach, dając nam ładnie rozmyte tło. Również tutaj możemy być spokojni o jakość optyki, bo jak na tę półkę cenową jest ona naprawdę dobra.
Cena jest ta sama, co innych wymienionych modeli Sigmy i wynosi około 850 zł. Obiektyw daje nam ogniskową 90 mm (w przeliczeniu na FF). Kupując trzy stałki od Sigmy dostajemy naprawdę fajne obiektywy, dające szeroki zakres ogniskowych, a płacimy nadal mniej niż w wypadku wielu pojedynczych obiektywów dedykowanych dla tego systemu.
Sony E 50 mm f/1.8 OSS
Dziwne, bo „pięćdziesiątka” dla matryc APS-C jest droższa, niż model pełnoklatkowy. Ale z pewnością to obiektyw warto swojej ceny. Optyka jest naprawdę niezła, a niezaprzeczalną zaletą tego modelu jest optyczna stabilizacja. Dzięki temu możemy filmować nim z ręki aparatami bez stabilizacji matrycy oraz używać dłuższych czasów naświetlania.
Konstrukcja jest względnie solidna, choć pierścień ostrości ma bardzo długi zakres, przez co ręczne ostrzenie nie należy do najwygodniejszych. Za szkło musimy dać około 1200 zł, więc niemało, ale obiektyw dobrze uzupełnia podstawowy zestaw z kitowym szkłem i jest dobrą opcją na początek.
Sony E 35 mm f/1.8 OSS
Obiektyw ten charakteryzuje się podobnymi parametrami, co „pięćdziesiątka” i również ma optyczną stabilizację. Z matrycami APS-C daje ogniskową 50 mm, więc ma w miarę szeroki zakres widzenia, a jednocześnie dzięki jasnej przysłonie zagwarantuje ładne rozmycie tła.
Model idealnie sprawdzi się przy fotografii reportażowej i ulicznej. To stałka, którą z całą pewnością warto mieć w swoim zestawie. Niestety, cenowo wchodzimy na jeszcze wyższy pułap. Za ten model przyjdzie nam zapłacić około 1700 zł. Warto jednak czekać na promocje cashback, bo często jest nimi objęty.
Sony E 18-105 mm OSS
Ten model to najbardziej uniwersalne szkło spośród wszystkich opisywanych w tym tekście. Daje bowiem bardzo szeroki zakres ogniskowych – od szerokiego kąt aż do długości charakterystycznych dla teleobiektywów. Pomimo swojej długości oferuje również stałe światło, choć nie najjaśniejsze – f/4 zapewni rozmycie dopiero przy dłuższych ogniskowych.
Faktem jest jednak, że uniwersalność obiektywu to jego największa zaleta. Musimy za niego zapłacić około 2200 zł, ale na dobrą sprawę zastąpi cały zestaw stałek. A dzięki zmiennej ogniskowej zapewnia szybką pracę, bo odpada konieczność zmiany obiektywu w trakcie pracy. Do tego wszystkiego obiektyw oferuje optyczną stabilizację.
Sigma 16 mm f/1,4 DC DN Sony E
Jeśli szukasz obiektywu szerokokątnego, to ten model będzie jedną z najlepszych opcji. 16 mm da 24 mm w przeliczeniu na pełną klatkę, a to całkiem szeroki kadr. Tym, co wyróżnia Sigmę jest jednak przede wszystkim jej jasność. Przysłona f/1.4 to coś rzadko spotykanego w obiektywach o takiej szerokości.
Model ten idealnie sprawdzi się do fotografii krajobrazowej. Pokochają go również filmowcy, bo bardzo się lubi z gimbalem. Optyka obiektywu stoi na wysokim poziomie, co sprawia, że jest ostry na całej powierzchni kadru nawet przy szeroko otwartej przysłonie. W codziennych zastosowaniach sprawdzi się świetnie.
Tamron 17-70 mm f/2.8 Di III-A VC RXD Sony E
Jeśli masz do wydania nieco więcej i chcesz kupić tylko jeden obiektyw, wtedy warto rozważyć wybór uniwersalnego Tamrona. Ma znakomity zakres ogniskowych 17-70 mm, co czyni go szalenie uniwersalnym. Z kolei nad modelem 18-105 mm ma tę przewagę, że posiada stałą przysłonę f/2.8. Przy takiej jasności możemy liczyć na naprawdę ładne rozmycie tła i plastykę obrazu.
Co ważne, obiektyw ten wyposażono w stabilizację obrazu, co okaże się bardzo przydatne nie tylko podczas fotografowania, ale również filmowania. Obiektyw ten to model, który zastąpi wiele innych i na dobrą sprawę w wielu sytuacjach nie musimy kupować już nic więcej.
To również warto przeczytać!
Jeśli szukasz dobrego aparatu warto również sprawdzić nasz TOP-10 najlepszych aparatów oraz zestawienie polecanych bezlusterkowców.
Jeśli szukasz solidnego aparatu na początek, koniecznie sprawdź listę najlepszych aparatów dla amatora oraz TOP najciekawszych superzoomów. Dla miłośników małych urządzeń mamy natomiast ranking najlepszych kompaktów.
Mamy też coś dla miłośników filmowania aparatami. Nie tylko przygotowaliśmy zestawienie najlepszych akcesoriów dla filmowca, ale również TOP-10 najlepszych aparatów do nagrywania filmów.
Szukasz aparatu w ramach konkretnego budżetu? Zerknij na nasze poradniki tematyczne:
- aparat do 1000 zł: co kupić?
- jaki aparat kupić mając 2000 zł?
- aparat do filmowania do 3000 zł
- jaki aparat do 5000 zł warto teraz kupić?
- jaki aparat i sprzęt do nagrywania za mniej niż 6000 zł;
- najlepszy zestaw do filmowania ślubów do 10 tys. zł.
To oczywiście nie wszystko. Mamy również szereg innych poradników, w których m.in. podrzucamy najlepsze darmowe programy do obróbki zdjęć, podpowiadamy, jaki wybrać darmowy program do montażu filmów, wybieramy najlepsze aplikacje dla fotografa oraz podpowiadamy, jaką darmową chmurę warto teraz wybrać.
Więcej ciekawych wpisów znajdziesz w sekcji polecanych artykułów na fotoManiaK.pl.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Szkoda, ze autor nie dołączył zdjęć zrobionych tymi obiektywami. Najlepiej zrobionych podczas rajdu samochodowego.
MEIKE oprócz 35mm ma również w ofercie 28mm i 50 w podobnie śmiesznych cenach. To fajne obiektywy do zabawy, ale ręczne ostrzenie sprawia że zupełnie nie nadają się do niektórych typów fotografii ani do pracy.