Samyang XP 10 mm f/3.5 to jeden z ośmiu nowych obiektywów zapowiadanych przez producenta. Nowy model jest najszerszym na rynku szkłem dla pełnej klatki.
Samyang XP to nowa linia obiektywów, będąca odpowiedzią na serię Art Sigmy i Opera od Tokiny. Krótko mówiąc, to linia klasy premium, charakteryzująca się bardzo wysoką jakością optyki. Pierwszym obiektywem tej serii jest Samyang XP 10 mm f/3.5. Ultraszeroki kąt o jasnym świetle, który ma zapewnić wysoką ostrość na pełnej dziurze.
Ultraszeroki kąt ze świetną optyką
Nowy obiektyw zaprojektowany został do pracy z pełnoklatkowymi aparatami o matrycach rzędu 50 Megapikseli. Ma zapewnić wysoką jakość obrazu nawet przy tak dużej rozdzielczości. Układ optyczny zaprezentowanego modelu jest imponujący. Składa się z 18 soczewek ułożonych w 11 grupach.
Zastosowano w nim 7 specjalnych soczewek do maksymalizacji jakości obrazu. 3 z nich to elementy asferyczne, 1 soczewka dysponuje wysokim współczynnikiem załamania światła a ostatnie 3 elementy to soczewki o niskiej dyspersji, których zadaniem jest ograniczenie zniekształceń i aberracji. Wśród soczewek znajdziemy powłoki UMC, mające eliminować bliki i flary świetlne.
Mocowanie dla Canona i Nikona
Samyang XP 10 mm f/3.5 według producenta ma się charakteryzować wzmocnioną konstrukcją, zapewniającą solidność. Kąt widzenia nowego obiektywu to aż 130 stopni, a producent zapewnia, że pomimo takich parametrów, obiektyw zagwarantuje ostrość na całej powierzchni kadru. Poniższe zdjęcie sugeruje, że tak istotnie będzie.
Producent wpierw zamierza wypuścić wersję mocowania dla systemu Canona, a następny w kolejce będzie Nikon. Nie wiemy na razie, czy w przyszłości obiektyw pojawi się również w wersji dla Sony, choć liczymy na to.
Cena i dostępność
Nowy obiektyw Samyang XP 10 mm f/3.5 pojawi się w sprzedaży wiosną tego roku, zapoczątkowując nową serię, która docelowo będzie obejmowała 8 szkieł. Sugerowana cena szkła to 4999 zł. Widać więc, że producent, znany wcześniej z budżetowych rozwiązań, wchodzi w segment premium.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Tylko dlaczego taki ciemny.
Dla pełnej klatki f/3,5 da radę. 😉 Przynajmniej masz pewność, że przy tym f/3.5 całość kadru będzie ostra.
Jak na te parametry, to jest całkiem jasny. Irix 11mm ma światło f/4, a Voigtlander 10mm pod Sony E ma światło f/5.6