Ile megapikseli jest mi potrzebne? Co to jest megapiksel? Czy im więcej megapikseli, tym lepiej?
Z każdą premierą aparatu mam wrażenie, że trwa wyścig na cyferki. Ten ma matrycę 20 megapikseli, tamten 40, a jeszcze inny 50. Ale czy tak na prawdę jest to nam potrzebne? Ilu megapikseli potrzebujemy, aby robić dobre zdjęcia? Co daje matryca o większej liczbie pikseli?
Piksel to najmniejszy jednolity element, w przypadku aparatu najmniejszy jednolity element na matrycy. Jeden megapiksel to milion pikseli. Czyli ilość pikseli to tak na prawdę rozdzielczość – dla przykładu 12 mpx to rozdzielczość 4000×3000. Ta bezpośrednio przekłada się na szczegółowość obrazu – im większa rozdzielczość tym obraz będzie bardziej szczegółowy.
Jak już wspomniałem – więcej megapikseli to większa rozdzielczość i większa szczegółowość obrazu. Idąc dalej – im większa rozdzielczość zdjęcia tym większą odbitkę możemy z niej zrobić. Do przeliczania wymiarów odbitki możemy przyjąć następujący wzór: mpx/300=długość (w calach), gdzie mpx to po prostu liczba mpx, a 300 to ilość dpi (można podstawić 250, 200, 150 etc.).
Dla przykładu, mając matrycę 24 mpix mamy rozdzielczość 6000×4000. Podstawiając to do wzoru wychodzi nam, że możemy zrobić wydruk 20×13,3 cala czyli praktycznie 50,8×33 cm. To wszystko w dobrej rozdzielczości 300 dpi! Przyznajcie się proszę, kto robi wydruki półmetrowe?
Rosnąca ilość Mpix to nie tylko zalety, ale również wady. Bardziej upchana matryca stawia dużo większe wymagania obiektywom. Optyka musi być bardziej dopracowana i dokładna. Wiąże się to też z większymi kosztami, bo lepsza optyka będzie siłą rzeczy więcej kosztować. Przy mniejszych matrycach nie ma aż tak dużego problemu.
Sam borykałem się z tym problemem – mając matrycę 14 mpx stara Tokina 80-200 F2.8 dawała radę, natomiast przy 24 mpx obraz stawał się mydlany, nieostry. Tutaj potrzebny jest już nowszy i lepszy obiektyw, jak choćby Sigma APO 70-200 F2.8 DG OS HSM. Warto też zaznaczyć, że im gęściej upchane piksele tym większy szum pojawi się na zdjęciu.
Warto zastanowić się, czy faktycznie potrzebujemy dużej matrycy. Jeśli robimy wydruki, zwłaszcza wielkoformatowe to wskazanym byłoby posiadanie dużej matrycy. Jeżeli nasze odbitki ograniczają się do formatu a4 nie potrzebujemy tak gęsto upchanych matryc i 18-20 mpx w zupełności wystarczy.
Żyjemy w dobie internetu i większość zdjęć trafia do sieci. Tutaj wymagania są niskie – większość obrazków wyświetlamy w rozdzielczościach rzadko przekraczających 2-3 mpx. W takich warunkach sprawdzi się nawet matryca rzędu 14 mpx, jak na powyższym, przykładowym zdjęciu. Wybierajmy zatem z głową, nie zaś kierując się zasadą „im więcej tym lepiej”.
Więcej? Zerknij na nasze artykuły poświęcone nauce fotografowania.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies