>
Kategorie: ObiektywyTOP-10

Jaki obiektyw do filmowania?

Szukasz obiektywu do zastosowań filmowych? Oto o czym należy pamiętać i na co zwracać uwagę wybierając obiektyw do filmowania.

Dziś już chyba każdy wie, że aparatem można kręcić świetne filmy. Pisaliśmy już, co powinien mieć aparat, aby dobrze filmował, a także polecaliśmy najlepsze aparaty do zastosowań filmowych. Dzisiaj natomiast skupimy się na tym, jaki obiektyw najlepiej nada się do filmowania aparatem. Wkrótce wybierzemy dla Was konkretne modele, ale w tym tekście chciałbym się skupić na tym, jaki powinien być obiektyw, który nada się do filmowania.

Jasność obiektywu

Im obiektyw jaśniejszy, tym lepszy? Nie zawsze. Ogólna zasada jest taka, że dobrze mieć obiektyw jasny, a pod tym pojęciem mam na myśli szkła z wartością przysłony na poziomie f/2.8 i niżej. Dzięki jasnemu obiektywowi uzyskamy tak pożądane na filmie rozmycie obrazu. Dodatkowo dzięki jasnemu obiektywowi nie musimy korzystać z wyższych wartości ISO, a to sprawia, że obraz pozbawiony będzie szumu.

fot. Nayuki/Flickr CC

Z drugiej jednak strony – wraz z szerszą przysłoną zmniejsza się ostrość całego kadru. Najlepsze właściwości optyczne większość obiektywów uzyskuje przy większej przysłonie. Poza tym, nam samym również znacznie trudniej będzie utrzymać ostrość przy małej przysłonie. Jeśli kupujecie szerokie szkło, które ma służyć do nagrywania planów szerokich, wcale nie musi być ono bardzo jasne. Przysłona na poziomie f/4 zapewni dobre właściwości optyczne, a jeśli korzystamy z dobrej klasy aparatu, jak np. Sony A6300, to nawet wyższe ISO nie zaszkodzi jakości.

Stałe światło

Jeśli już wspominamy o świetle, warto jeszcze poruszyć jedną ważną kwestię. Obiektyw do filmowania powinien mieć stałą wartość przysłony. Często w przypadku zoomów, czyli szkieł zmiennoogniskowych, występuje zmienne światło – ma je także właściwie każdy obiektyw kitowy. Problem jest taki, że im bardziej wydłużamy ogniskową, tym ciemniejszy staje się obraz. Trudno jest w takim przypadku kręcić manualnie – ustawiamy ISO na jakimś akceptowalnym poziomie, potem wydłużamy ogniskową i robi się ciemno.

Jeśli z kolei wartość przysłony ustawiamy elektronicznie, czyli w aparacie, przy wydłużeniu ogniskowej obiektywu przysłona automatycznie się przymyka, ale gdy już powrócimy do szerokiego kadru, wtedy już nie zmienia swojej wartości i jeśli my też o tym zapomnimy, to będziemy filmowali z ciemnym światłem. Mówiąc krótko – da się filmować obiektywami ze zmiennym światłem, ale lepiej tego nie robić. 😉

Autofokus, a właściwie jego brak

Wysokiej klasy lustrzanki i bezlusterkowce oferują dziś autofokus, który nawet w trybie Servo jest w stanie zagwarantować szybkość i celność. Dobrze z takim ostrzeniem radzi sobie chociażby Canon EOS 80D. Jak dobry jednak nie byłby autofokus, w przypadku filmowania najlepiej ostrzyć ręcznie. Wtedy możemy odpowiednio panować nad tym, co w kadrze ma być ostre, a co rozmyte. Najlepsze efekty osiągniemy właśnie wtedy, gdy na bieżąco będziemy decydować, co w danej chwili wyostrzyć.

fot. Jacques Mignon/Flickr CC

Dlatego bardzo ważny w obiektywie do filmowania jest jego pierścień ostrości. Ten koniecznie musi pracować płynnie i stawiać niewielki opór. Jeśli pierścień będzie miał zbyt duże luzy, to ostrość będzie za szybko „przeskakiwać”, a to wygląda bardzo nieprofesjonalnie. Przykładem niech będzie tutaj Tamron 17-50 f/2.8. Jest to bardzo ciekawy obiektyw – o parametrach podobnych do kitów, a przy tym ze stały i stosunkowo jasnym światłem. Większość modeli jednak cierpi na problem zbyt luźnego pierścienia, co znacząco utrudnia kręcenie ładnych filmów.

Manualna przysłona

Jak już było wspomniane, najlepiej filmować z manualną ekspozycją, samemu nad wszystkim panując. Dobry obiektyw do filmowania to zatem taki, który pozwoli na w pełni manualną pracę. Zatem dobrze, gdy podobnie jak ostrość, również przysłonę możemy ustawiać na tubusie, za pomocą osobnego pierścienia, a nie w aparacie. Takie rozwiązanie jest po prostu wygodniejsze, choć możliwe, że docenicie je dopiero po czasie.

Dobrze też, gdy przysłona pozwala na płynną regulację, czyli na filmie nie widać „przeskoków” spowodowanych zmianą wartości przysłony. Dzięki temu możemy spokojnie zmieniać jej wartość podczas nagrywania.

Poza tym, obiektywów manualnych możemy używać praktycznie w każdym aparacie – wystarczy prosty adapter, który dostosuje szkło do danego systemu mocowania. Nie musicie się więc przejmować tym, dla jakiego aparatu dedykowany jest dany obiektyw. Oczywiście na rynku znajdziecie również adaptery dla obiektywów elektronicznych. Rożnica jest jednak taka, że za adapter manualny zapłacimy kilkadziesiąt złotych, a za elektroniczny – kilkaset.

fot. Laszlo Gerencser/Flickr CC

Stabilizacja

Jeśli Wasz aparat nie posiada stabilizacji matrycy, warto pomyśleć o zakupie obiektywu, który jest w nią wyposażony. Przyda się ona zwłaszcza w przypadku szkła o długiej ogniskowej, kiedy ciężko jest zarejestrować ujęcie, które będzie w pełni stabilne. Czasami różnica w cenie między obiektywem ze stabilizacją i bez niej jest nieduża, a z kolei różnica w ujęciach – znacząca.

Siłę stabilizacji określa EV. Im więcej EV, tym lepiej. Natomiast sam fakt posiadania stabilizacji zawiera się w nazwie obiektywu. Zazwyczaj jest to dwuliterowy skrót – najczęściej spotkamy „OS”, „IS”, „VR”. zeby jednak mieć pewność, że obiektyw posiada stabilizację, warto sprawdzić taki fakt w jego specyfikacji.

Stałka czy zoom?

To pytanie zadają sobie wszyscy, zarówno fotografowie, jak i filmowcy. Ale jednej odpowiedzi nie da się udzielić. Najlepiej mieć to i to. Jeśli ogranicza Was budżet i zamierzacie kupić na początek tylko jeden obiektyw – wtedy lepiej niech to będzie zoom. Najlepiej o parametrach zbliżonych do „kitu”, czyli pozwalający kręcić zupełnie szerokie kadry, ale też bardzo wąskie, a przy tym z płytką głębią ostrości.

fot. Korina Segaya/Flickr CC

Stałki sprawdzą się w sytuacji, gdy mamy ich kilka. Na przykład obiektyw szerokokątny + portretowy + teleobiektyw. Zaletą obiektywów stałoogniskowych jest to, że zwykle jakość ich optyki jest lepsza, niż w przypadku zoomów. Kolejna kwestia to jasność. Raczej nie spotkacie obiektywu zmiennoogniskowego o świetle f/1.8 czy jaśniejszym.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że te kilka rad trochę ułatwi Wam wybór obiektywu do filmowania. Brak którejś z wymienionych cech wcale nie czyni obiektywu niezdatnym do filmowania, ale jeśli już dokonujecie wyboru – dobrze, żeby był świadomy. A już wkrótce przeczytacie u nas tekst, w którym doradzimy, jakie konkretnie modele obiektywów najlepiej sprawdzą się przy filmowaniu.

Dominik Patoła

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

Świetna okazja: Canon EOS R6 II o 5 tys. zł taniej niż w dniu premiery

Canon EOS R6 II to następca jednego z najpopularniejszych bezlusterkowców na rynku. Oferuje świetne parametry…

2024-12-18

Panasonic LUMIX G97 i LUMIX TZ99, czyli nowy bezlusterkowiec i… kompakt

Panasonic zaprezentował dziś dwa nowe aparaty. LUMIX G97 to bezlusterkowiec z matrycą Mikro 4/3. Z…

2024-12-17

Pełnoklatkowy Sony A7c za 5099 zł. A to nie koniec promocji!

Pełna klatka za tę cenę to świetna oferta. Sony A7c kupisz teraz za 5099 zł,…

2024-12-17

Black Friday i Cyber Monday 2024: najlepsze promocje na aparaty, obiektywy, akcesoria foto

Jak co roku zbieramy dla Was najlepsze promocje na sprzęt foto z okazji Black Friday…

2024-12-02

Sony A1 II, czyli aparat numer jeden – po raz drugi

Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…

2024-11-19

Nikon Z50 II, czyli nowa odsłona udanego modelu

Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…

2024-11-07

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies