Wakacyjne zdjęcia to nie tylko portrety portrety, czy selfie. Czasem chcemy również uchwycić piękno krajobrazu miejsca, w którym odpoczywamy. Oto, jak robić to najlepiej.
Czasem warto robić zdjęcia również temu, co wokół nas, a nie tylko nam samym. Jeśli chcecie zrobić zdjęcie pięknie ukwieconej łąki, klimatycznego lasu, czy morskiego horyzontu, warto pamiętać o zasadach, które sprawią, że takie kadry będą wyglądały ciekawiej.
Najlepiej pokazać krajobraz w szerokim kącie. Mimo, że w wielu wypadkach długie ogniskowe wyglądają bardzo ciekawie, w przypadku krajobrazów najlepiej sprawdzają się szerokie, pełne treści kadry. Dlatego jeśli dysponujecie obiektywem kitowym, używajcie najmniejszej ogniskowej, czyli najczęściej 18 mm.
Najlepiej sprawdzają się bardzo szerokie obiektywy, np. 12 mm, w połączeniu z pełną klatką. Wtedy udaje nam się jeszcze nieco zakrzywić perspektywę i dzięki temu, fotografując od dołu, na przykład rząd drzew, możemy stworzyć kadry, które wyglądać będą monumentalnie.
Dzięki szerokiemu otwarciu przysłony możemy zyskać, tak uwielbianą przez wielu, płytką głębię ostrości. Ale w przypadku zdjęć krajobrazów raczej nie jest ona wskazana. Jeśli natomiast przymkniemy otwór przysłony, wszystko stanie się bardziej ostre.
Wiele obiektywów najlepsze efekty osiąga dla przysłony rzędu f/4-f/5.6. Przy takich wartościach możemy być pewnie, że kadr będzie ostry na całej powierzchni, również na obrębach.
Jeśli podzielimy kadr dwoma liniami poziomymi i pionowymi, to cztery miejsca, w których się przetną, stworzą tak zwane mocne punkty. Mówiąc krótko – dowiedziono naukowo, że one najmocniej przykuwają wzrok.
Jeśli więc chcecie, żeby zdjęcie było dobrze wykadrowane i „działało” na odbiorcę, umieszczajcie ważne elementy zdjęcia w mocnych punktach. Większość aparatów pozwala podczas podglądu włączyć siatkę, która przecina ekran właśnie w czterech punktach. Warto więc z niej korzystać.
Warto nadawać zdjęciom głębi i trójwymiarowości. Żeby to uczynić, nie powinniśmy fotografować „na płasko”. Nie jest to może błąd, ale często lepiej od zdjęć robionych właśnie „na płasko” lepiej będą wyglądać te, w których fotografujemy pod kątem.
Świetnie wyglądają zdjęcia, w których korzystamy z perspektywy i wykorzystujemy naturalne linie schodzące się w horyzoncie. Możemy to wykorzystać, żeby zrobić ciekawe zdjęcie długiej, wiejskiej drogi, czy jakiejś ścieżki.
Dobry pierwszy plan może urozmaicić zdjęcie. Czasami warto umieścić w nim coś, co przykuje uwagę, bo dzięki temu zdjęcie może wyglądać znacznie ciekawiej.
Na poniższym zdjęciu uwagę przykuwa rower – nie odwraca uwagi od reszty, ale nieco urozmaica zdjęcie, które bez niego z pewnością wyglądałoby nieco mniej ciekawie. Czasem rolę pierwszego planu mogą odgrywać chociażby przechodzący ludzie.
Żeby zdjęcie było możliwie jak najostrzejsze nie wystarczy tylko przymknięcie przysłony. Trzeba również odpowiednio ustawić pierścień ostrości. Autofokus nie zawsze ustawi idealną wartość.
Najlepiej więc korzystać z ogniskowej hiperfokalnej. Pojęcie to oznacza taką wartość ostrości, dla której obiektyw pozwoli na zrobienie zdjęcia ostrego na jak największej powierzchni. Czyli, że ostre będzie zarówno to, co 2 metry przed nami, jak i to, co 200 kilometr przed nami.
Obliczenie takiej wartości jest niełatwe, a każdy obiektyw ma swoją. Możecie jednak skorzystać z kalkulatora ogniskowej hiperfokalnej, który, po wpisaniu odpowiednich wartości, obliczy wszystko za Was.
Tak zwana złota godzina to coś, co uwielbiają fotografowie i filmowcy. To krótki czas tuż po wschodzie słońca lub przed jego zachodem, kiedy słońce nie jest ani żółte, ani pomarańczowe. Nabiera złotej barwy i dzięki temu zdjęcia wykonane w tym czasie wyglądają o wiele lepiej niż w innych godzinach.
Warto wyczekiwać tej pory, bo dzięki niej nadamy zdjęciom barwę, którą w innych przypadkach uzyskalibyśmy tylko przy użyciu filtrów w programie do obróbki zdjęć.
Wszystkie podane tu wskazówki są tylko wyznacznikami. Często ich złamanie zapewni lepsze efekty, niż trzymanie się ich. Są bowiem sytuacje, w których warto łamać normy, żeby uzyskać oryginalny efekt.
Dlatego zawsze opierajcie się na swojej kreatywności i pomysłowości, a nie tylko zasadach, bo to ostatecznie Wy decydujecie, co w danej chwili sprawi, że Wasze zdjęcie będzie wyglądało najlepiej.
Zobaczcie również nasze inne poradniki, z których dowiecie się między innymi jak robić zdjęcia w słoneczne dni, czy też jak uzyskać najlepsze efekty fotografując smartfonem.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…
SONY 85 mm f/1.4 GM II to druga odsłona topowego obiektywu portretowego producenta. Udało się…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies