Dotarliście do archiwalnego zestawienia najlepszych aparatów według specjalistów z TIPA w 2016 roku. Poniższe propozycje były nagradzane w latach ubiegłych, ale obecnie ustąpiły już nowszym i (zazwyczaj) lepszym modelom. Aby poznać bieżące zestawienie, zerknijcie na aktualny TOP aparatów.
Zaprezentowany w ubiegłym roku Sony a68 to swoisty powrót Japończyków do świata lustrzanek. I to całkiem udany – w tej cenie (niecałe 3 tys. zł) lustrzanka prezentuje się bardzo ciekawie.
Sony α68 posiada 24-megapikselową matrycę APS-C Exmor CMOS z zakresem ISO 100-25,600. System autofokusa “4D Focus” korzysta z 79 punktów punktów fazy z 14 punktami krzyżowymi. To zapewni dokładne ostrzenie nawet w tak słabym świetle, jak -2EV i autofokus śledzący przy prędkości 8 klatek na sekundę. Dla amatorów wideo Sony oferuje Full HD w formacie XAVC-S z bitratem 50 Mbps i ciągły autofokus. Wśród innych udogodnień zawiera się jeszcze stabilizacja SteadyShot Inside, wizjer OLED ze 100-procentowym pokryciem kadru oraz 2.7-calowy ekran LCD.
Nikon D500 to lustrzanka, która zarówno jakościowo, jak i cenowo aspiruje do najwyższej półki. Kosztuje niemało, ale zapewni zdjęcia, które zadowolą każdego profesjonalistę.
Aparat Nikona z matrycą DX wyposażony jest w 20.9-megapikselową matrycę CMOS współpracujący z procesorem EXPEED 5. Zakres ISO wynosi 100-51,200, rozszerzalny do 50-1,640,000. D500 potrafi robić zdjęcia z prędkością 10 klatek na sekundę ze wsparciem autofokusa i buforem mogącym pomieścić 79 zdjęć w formacie RAW. D500 zapewnia też filmowanie 4K UHD z prędkością 30 klatek na sekundę i Full HD z różnymi prędkościami do wyboru. Dla wygody podglądu i robienia zdjęć uchylny 3,2-calowy dotykowy ekran o rozdzielczości 2,359 tys. punktów. Aparat może zapisywać pliki na kartach XQD i SD i jest kompatybilny z aplikacją Nikon SnapBridge, służącą do przesyłu zdjęć.
Pentax robi ciekawe lustrzanki w dobrych cenach i nie inaczej jest w przypadku zaprezentowanego w lutym pełnoklatkowego K-1. To lustrzanka o dużych możliwościach, którą dostaniemy za niecałe 9 tys. złotych.
Pentax wszedł na rynek pełnoklatkowy z odporną na wodę i kurz lustrzanką wyposażoną w matrycę CMOS o rozdzielczości 36.4 Mpix symulującej filtr antyaliasingowego. Matryca wspiera również system Pixel Shift Resolution od Ricoh. K1 posiada 5-osiową stabilizację matrycy, optyczny wizjer o prawie 100-procentowym pokryciu kadru i 33-punktowy system autofokusa z 25 punktami krzyżowymi. 3,2-calowy wyświetlacz LCD o rozdzielczości 1,04 mln punktów pozwala na obracanie. Obecni posiadacze lustrzanek Pentaksa z matrycą APS-C mogą używać swoich szkieł dzięki funkcji K-1 Crop mode.
Pełnoklatkowy Nikon D5 to prawdziwa maszyna do robienia zdjęć. Świetnie radzi sobie w słabych warunkach oświetleniowych i filmuje w 4K. Cena nie jest mała, ale to w końcu sprzęt dla zawodowców…
Procesor Expeed 5 w Nikonie D5 zapewnia niski poziom szumów i szybkość przetwarzania wymagane dla filmów 4K UHD. Aparat potrafi robić zdjęcia z prędkością 12 klatek na sekundę z pełnym wsparciem autofokusa i buforem mogącym pomieścić 200 14-bitowych rawów. WPierwszy dedykowany system autofokusa Multi-CAM 20K posiada 153 punkty, z których 99 to punkty krzyżowe. Nikon D5 może też nagrywać filmy time-lapse w 4K i pozwala na wyodrębnienie 8-megapikselowego zdęcia z filmów. Zwykły zakres ISO wynosi 100 do 102,400, a autofokus może pracować w nawet w bardzo słabym świetle (EV-4).
5D swego czasu słynął z dobrej jakości filmów. Obecnie na rynku wiele jest modeli, które świetnie radzą sobie z filmowaniem, oferując nie tylko 60 klatek w Full HD, ale i 4K, czego w modelach Canona brakuje. EOS 5Ds i 5Ds R pochwalić się za to mogą świetną rozdzielczością, co z pewnością skusi wielu na ich zakup.
Aparaty oferują rozdzielczość charakterystyczną dla aparatów średnioformatowych – imponujące 50,6 Mpix w pełnoklatkowej matrycy CMOS. Canon EOS 5DS and EOS 5DS R mogą robić zdjęcia seryjne w pełnej rozdzielczości z prędkością 5 klatek na sekundę i filmować w Full HD 1080p z prędkością 30 kl./s. Zawierają podwójny procesor “DIGIC 6” i nowo opracowany system kontroli drgań lustra, który wykorzystuje miniaturowy silniczek zapobiegający drganiom aparatu. Aparat posiada 3,2-calowy ekran LCD ClearView II o rozdzielczości 1,04 mln punktów i 150 tys. pikselowy czujnik pomiaru światła RGB-IR. Autofokus posiada 61 punktów siatkowych, a czujnik iTR Canona wykorzystuje informacje dostarczane przez pomiar światła.
Z Canonem EOS-1D X Mark II może konkurować chyba tylko Nikon D5, ale i on przegra w tym starciu. Niesamowita wydajność zapewniająca bardzo szybki tryb seryjny i możliwość filmowania w 4K 60 kl./s sprawiają, że aparat nie ma sobie równych.
Aparat oferuje nowo opracowaną pełnoklatkową matrycę CMOS o rozdzielczości 20.2 Mpix. EOS-1D X Mark II pozwala robić zdjęcia w trybie seryjnym z prędkością 14 klatek na sekundę i 16 klatek w trybie Live View. Podwójny procesor “DIGIC 6+” pozwala na maksymalny zapis 170 zdjęć RAW w trybie seryjnym i nielimitowany zapis JPG. Aparat może również filmować w 4K z prędkością 60 klatek na sekundę i w Full HD 120 kl./s. Używając opcjonalnego bezprzewodowego transmitera można przesyłać dane przez WIFI w najnowszym standardzie 802.11ac. Prędkość ostrzenia została ulepszona dzięki 61-punktowemu AF w wizjerze, a także dzięki algorytmowi AI Servo II+ predictive AF poprawiającemu dokładność.
Fujifilm X-T10 to tańsza wersja topowego modelu X-T1. Możemy go mieć już za niecałe 3,5 tys. zł i cieszyć się dobrej jakości zdjęciami, a także wyglądem, bo Fuji wszak słynie ze świetnej stylistyki retro, którą znajdujemy nie tylko w wyglądzie, ale i w funkcjonalności.
X-T10 jest idealną opcją dla hobbystów i kreatywnych fotografów, którzy chcą zainwestować w system oferujący dobrą jakość obrazu i dużo obiektywów w rozsądnych cenach. X-T10 posiada 16-megapikselową matrycę APS-C X-Trans CMOS II i procesor EXR Processor II – a to wszystko zamknięte w obudowie ze stopu magnezu. Zakres ISO wynosi 200-6400 i jest rozszerzalne do 100-51 200. Podgląd umożliwia wizjer OLED EVF o rozdzielczości 2.36 mln punktów i uchylny 3-calowy wyświetlacz LCD o rozdzielczości 920 tys. punktów. Aparat może nagrywać filmy Full HD i ma wbudowany mikrofon stereo, a także WIFI z możliwością sterowania za pomocą smartfona czy tableta.
Olympusa OM-D E-M10 Mark II mieliśmy okazję testować i trzeba przyznać, że aparat spisywał się znakomicie. Wrażenie robiła zwłaszcza stabilizacja obrazu, która zapewniała wyjątkowo dobre efekty. Dodatkowym atutem aparatu jest jego cena – nieco ponad 2,5 tys. zł.
Aparat Olympusa o 16-megapikselowej matrycy Mikro Cztery Trzecie Live MOS wyposażony jest w procesor TruePic VII z maksymalną czułością ISO do 25,600. Aparat zapewnia tryb seryjny z prędkością 8,5 kl./s przy pełnej rozdzielczości z wykorzystaniem 81-punktowego. Podgląd odbywa się za pomocą wizjera OLED ze 100-procentowym pokryciem kadru, 2,36 mln punktów rozdzielczości i częstotliwością odświeżania 120 kl./s. Wśród innych funkcji znaleźć można tryb filmowy z Full HD 60 kl./s i możliwość ustawiania ostrości dotykiem na ekranie, 5-osiową stabilizację matrycy i 3-calowy dotykowy i odchylany ekran LCD.
O jakości X-Pro2 przekonaliśmy się testując ten model. To aparat, który robi świetne zdjęcia, a przy tym jak żaden inny nawiązuje do klasycznych modeli sprzed kilkudziesięciu lat, czego dowodem jest chociażby wspomniany optyczny wizjer.
Ten aparat w klasycznym stylu posiada zaawansowany hybrydowy wizjer, który pozwala użytkownikom na natychmiastowe przełączanie się między podglądem optycznym i cyfrowym. Aparat wyposażony jest w 24,3-megapikselową matrycę X-Trans CMOS III współpracującą z procesorem X-Processor Pro, dzięki czemu maksymalne ISO wynosi 12 800, rozszerzalne do 25 600/51 200. X-Pro2 ma obudowę odporną na kurz i zachlapania i został uszczelniony w 61 miejscach. Aparat filmuje w Full HD przy 60 kl./s z bitratem 36Mbps. W trybie seryjnym z użyciem AF z detekcją fazy aparat robi zdjęcia z prędkością 8 klatek na sekundę.
Druga generacja pełnoklatkowego bezlusterkowca Sony to fenomen. Podczas testów Sony α7R II byliśmy pod ogromnym wrażeniem tego, co aparat potrafi – zakres dynamiczny zdjęć jest świetny, rozdzielczość idealna, a matryca 35 mm sprawia, że fotografowanie w słabym świetle nie stanowi najmniejszego problemu.
Sony α7R II posiada 42-megapikselową pełnoklatkową matrycę Exmor R CMOS umieszczoną wewnątrz obudowy ze stopu magnezu. Posiada hybrydowy system autofokusa z 399 punktami detekcji fazy i 25 punktami detekcji kontrastu, co pozwala na filmowanie w trybie seryjnym z prędkością 5 kl./s z pełnym wsparciem AF. ɑ7R II potrafi filmować w 4K i w Full HD (1080p) w obu formatach NTSC lub PAL przy prędkości 60p/30p/24p or 50p/25p i w formacie XAVC S. Oferuje w pełni konfigurowalny system kontroli nad ekspozycją i kolorami, wliczając w to krzywe S-Log2 i S-Log3 stosowane w kamerach kinowych Sony. Zakres ISO wynosi 100-25,600 z możliwością rozszerzenia do 50-102,400.
Zaprezentowany jesienią ubiegłego roku G5 X to kompakt, który śmiało może stawać do rywalizacji z aparatami z wymienną optyką. Nowoczesny procesor, bardzo jasny obiektyw i wysoka rozdzielczość – to wszystko sprawia, że z kompaktu będą zadowoleni nawet bardziej wymagający użytkownicy.
G5 X wyposażony jest w 20,2-megapikselową 1-calową matrycę CMOS i procesor DIGIC, co zapewnia tryb seryjny z prędkością 6 klatek na sekundę i filmy Full HD. Obiektyw 24-100mm (ekwiwalent dla pełnej klatki) posiada maksymalną przysłonę f/1.8, która po zbliżeniu spada jedynie do f/2.8, wyposażoną w 9 listków i minimalną odległość ostrzenia wynoszącą 5.08 cm. Elektroniczny wizjer aparatu ma 2,36 mln punktów rozdzielczości, 100-procentowe pokrycie kadru i prędkość odświeżania 120 kl./s. Czujnik podczerwieni pozwala przełączać się między wizjerem a wyświetlaczem. Gorąca stopka aparatu jest kompatybilna ze wszystkimi lampami błyskowymi Speedlite systemu EOS.
Pokazany zeszłej jesieni RX1R II jest najlepszy, bo jak na razie niemal jedyny. Sony dokonał, wydawałoby się, niemożliwego i umieścił pełnoklatkową matrycę w kompakcie. Jednak jak na razie cenowo aparat zostaje poza zasięgiem większości użytkowników.
Aparat dzieli 42-megapikselową pełnoklatkową matrycę CMOS z procesorem BIONZ X razem z Sony A7R II. Wyposażony jest w 35 mm szkło Zeissa ze stałym światłem f/2. AF posiada 399 punktów detekcji fazy działających w połączeniu z 25 punktami detekcji kontrastu dla osiągnięcia lepszych efektów. Aparat jest wyposażony w pierwszy na świecie zmienny optyczny filtr dolnoprzepustowy, który może być ustawiony na off, standard lub low. Podgląd odbywa się za pomocą wizjera optycznego zbudowanego z 4 szkieł oraz 3-calowego uchylanego ekranu LCD o rozdzielczości 1,2 mln punktów. Aparat może filmować w Full HD z różnymi prędkościami do wyboru.
Superzoom Panasonika to świetne narzędzie, jeśli nie chcemy wozić ze sobą dodatkowych obiektywów, choć pamiętać trzeba, że matryca o wielkości 1/2.3 cala niesie za sobą wiele ograniczeń, między innymi niemożność uzyskania dobrej jakości obrazu przy słabym oświetleniu.
Wyposażony w obiektyw 25-600mm Leica DC Vario-Elmarit oraz obudowę odporną na wodę i kurz, Panasonic FZ300 staje się świetną propozycją na kompana podróży fotografów. FZ300 oferuje 12,1-megapikselową matrycę MOS o wielkości 1/2.3 cala oraz wydajną stabilizację obrazu zarówno dla zdjęć, jak i filmów. Aparat posiada wiele trybów fotograficznych i filmowych wliczając filmy 4K i zdjęcia RAW. FZ300/FZ330 posiada wielki wizjer OLED o rozdzielczości 1440 tys. punktów oraz wyświetlacz. Wśród dodatkowych opcji są Depth from Defocus (DFD), autofokus ostrzący z prędkością 0,09 sekundy oraz tryb seryjny 6 kl./s.
Jeśli szukacie czegoś, co w każdych warunkach da radę, to cała seria Tough od Olympusa świetnie się sprawdzi, a zaprezentowany w tym roku Tough TG-870 w szczególności. Jak na kompakt aparat może się pochwalić niezbyt ciemnym obiektywem – f/3.5-5.7.
Adresowany do osób, które chcą robić zdjęcia i kręcić filmy w najbardziej wymagających warunkach. Olympus Stylus Tough TG-870 może być zanurzony do głębokości 15 metrów, upaść z wysokości 2,1 m i jest odporny na temperaturę -10 stopni. Wyświetlacz odchylany jest o 180 stopni, więc zdjęcia mogą być robione z każdego kąta. 16-megapikselowa matryca BSI CMOS i procesor TruePic VII pozwalają na szybkie robienie zdjęć i kręcenie filmów Full HD 1080/60p. Oprócz tego aparat posiada WIFI oraz GPS, który potrafi ustalić pozycję w mniej niż 10 sekund. TG-870 posiada również wiele różnych trybów fotograficznych i filmowych.
Z aparatami Leiki jest tak, że to bardzo ciekawe modele, ale dostępne tylko dla wybrańców ze względu na zaporowe niemal ceny. Nie inaczej jest z tym modelem. To aparat, które możliwości są imponujące, ale ze względu na cenę niewielu będzie się w stanie o tym przekonać.
Ten aparat z mocowaniem SL ma klasyczną formę i ergonomię charakterystyczną dla marki oraz wodoodporną obudowę wykonaną z litego aluminium. Model oferuje 24-megapikselową pełnoklatkową matrycę CMOS (pozbawioną filtra dolnoprzepustowego) współpracującą z procesorem Maestro II, co pozwala na osiągniecie zakresu ISO rzędu 50-50,000. Aparat może fotografować z pełną rozdzielczością przy prędkości 11 kl./s i posiada bufor pozwalający na zapis maksymalnie 33 zdjęć DNG i nielimitowanej ilości JPG. Podgląd obywa się poprzez 44-megapikselowy elektroniczny wizjer i 2.95-calowy dotykowy wyświetlacz. Aparat może filmować w UHD 4K z prędkością 30 lub 25 kl./s oraz DCI 4K 24 kl./s w trybie Super35.
Tak wybrała TIPA, a my w wielu wyborach się z nią zgadzamy. Przeczytajcie również nasz ranking najlepszych lustrzanek, a także TOP10 polecanych aparatów, w którym znalazło się kilka modeli polecanych również przez TIPA.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…
Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…
RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…
Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…
Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…
Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…
Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.
Polityka Cookies