>
Kategorie: ObiektywyTOP-10

Jaki obiektyw dla amatora zamiast kita. TOP10

Doradzamy, co powinniście wybrać, jeśli szukacie swojego pierwszego, bardziej zaawansowanego obiektywu.

W końcu przychodzi ten czas, kiedy zdajemy sobie sprawę, że obiektyw kitowy nas ogranicza. Jest za ciemny, brak mu dobrej plastyki obrazu i jasności. Dlatego też trzeba zacząć rozglądać się za czymś, co da nam nieco większe możliwości. Musimy jednak liczyć się z tym, że obiektywy generalnie nie należą do najtańszych akcesoriów. My postaramy się znaleźć ciekawe modele, a jednocześnie relatywnie tanie. Takie, które dobrze sprawdzą się w rękach amatorów.

Tamron SP AF 17-50mm f/2.8

Tamron SP AF 17-50 mm f/2.8 XR Di II

Dostępne mocowanie: Canon EF, Nikon F, Sony A / Minolta, Pentax K

Za szkło trzeba zapłacić ponad 1200 zł, ale jest to naprawdę ciekawa propozycja ze względu na to, że model stanowi świetną alternatywę dla obiektywów kitowych. Ma bardzo podobny, a więc szeroki zakres ogniskowych – 17-50 mm, a przy tym jest zdecydowanie jaśniejszy – stałe światło f/2.8. Konstrukcja optyczna obiektywu, na którą składają się między innymi szkła LD (o obniżonej dyspersji), zapewnia ostry i szczegółowy obraz, pozbawiony problemów optycznych, takich jak aberracja chromatyczna.

Tamron SP AF 17-50mm f/2.8

od: 1.349 zł »

Używane modele znajdziemy już za niecałe 800 złotych, więc warto zastanowić się przy kupnie aparatu, czy nie kupić samego body, a zaoszczędzone pieniądze dołożyć do zakupu Tamrona, choćby używanego, który da znacznie lepsze efekty niż kitowe obiektywy. Warto szukać modeli oznaczonych „VC”. Wyposażone są one w optyczną stabilizację, która może być bardzo pomocna zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania. Za nowe modele ze stabilizacją trzeba zapłacić ponad 300 zł więcej, niż za te bez niej, ale na rynku wtórnym ceny obu są bardziej zbliżone.

Przykładowe zdjęcia:

Sigma 17-50mm f/2.8

Sigma 17-50 mm f/2.8 EX DC OS HSM

Dostępne mocowania: Canon EF, Nikon F, Sony A / Minolta, Sigma, Pentax K

Obiektyw bliźniaczy do Tamrona. Taki sam zakres ogniskowych i taka sama, stała światłosiła. Jedni uważają, że lepiej radzi sobie Tamron, inni, że Sigma. My powiemy, że bez względu na to, który kupicie, będziecie zadowoleni. Szukając natomiast obiektywu na rynku wtórnym – wybierzcie ten, który w danym momencie będzie tańszy. I tutaj zaawansowana konstrukcja optyczna obiektywu wyeliminuje problemy z aberracją chromatyczną, czy flarami, powstającymi, gdy fotografujemy pod światło.

Sigma 17-50mm f/2.8

od: 1.668 zł »

Sigma może pochwalić się cichszą pracą autofokusa, co dla niektórych może mieć znaczenie, za to waży nieco więcej, a trzeba sobie powiedzieć, że i Tamron do lekkich obiektywów nie należy. Trzeba jeszcze wspomnieć, że zarówno Tamrona, jak i Sigmę kupicie z mocowaniem dla wszystkich popularnych systemów, a więc Canon EF, Nikon F, Sony A czy Pentax K . I tutaj warto szukać modeli wyposażonych w optyczną stabilizację obrazu – te będą oznaczone jako „DC”.

Przykładowe zdjęcia

Canon, Nikkor, Pentax 50 mm f/1.8

Canon EF 50 mm f/1.8 II

Dostępne mocowania: Każdy większy producent ma w swojej ofercie własny obiektyw o takich parametrach. Zarówno Canon, Nikon, jak i Pentax.

Celowo podajemy kilka modeli, zamiast jednego, bo w przypadku popularnych „pięćdziesiątek” nie ma uniwersalnych szkieł, jak Tamron czy Sigma, za to każdy producent ma w swojej ofercie taki obiektyw. Już kiedyś pisaliśmy, dlaczego warto mieć stałkę 50 mm. To wyjątkowy jasny i plastyczny obiektyw, a przy tym wyjątkowo tani, jak na rynkowe standardy, bo można mieć go już za niecałe 500 zł – nie licząc obiektywów kitowych, trudno znaleźć coś tańszego.

To jeden z najlepszych obiektywów dla uczących się fotografii – brak możliwości przybliżania zmusza nas do bardziej przemyślanego użytku, a stosunkowo długa ogniskowa w połączeniu z bardzo jasnym światłem zapewnią nam ładne rozmycie obrazu. Obiektywy 50 milimetrowe są przy tym bardzo lekkie i niewielkie, co też nie jest bez znaczenia. Na zdjęciu obiektyw Canona, który należy do najpopularniejszych, ale jak już było wspomniane, każdy większy producent ma taki model w swojej ofercie i zwykle ich ceny są do siebie podobne. Za tę cenę nie warto się nawet zastanawiać – trzeba go mieć!

Przykładowe zdjęcia:

Sigma 17-70 mm f/2.8-4.0

Sigma AF 17-70mm f/2.8-4 DC MACRO OS HSM

Dostępne mocowania: Canon EF, Nikon F, Sony A / Minolta, Pentax K

Kolejna propozycja Sigmy charakteryzuje się już niestety zmiennym światłem i tym samym na pełnej długości jest nieco ciemny, ale warto na niego zwrócić uwagę, bo oferuje jeszcze szerszy zakres ogniskowych. 70 mm to, zwłaszcza dla matrycy APS-C, na tyle duża wartość, że możemy fotografować z naprawdę dużej odległości. Długa ogniskowa sprzyja też rozmyciu obrazu, więc nawet pomimo przysłony f/4 możemy liczyć na ładny bokeh.

Sigma 17-70 mm f/2.8-4.0

od: 1.697 zł »

Konstrukcja obiektywu jest mocno zaawansowana i składa się na nią 17 elementów ułożonych w 13 grupach. Dużą zaletą obiektywu jest też fakt, że potrafi ostrzyć od 22 centymetrów i nadaje się do makrofotografii. Sami więc widzicie, że zakres jego zastosowań jest naprawdę duży, a nawet zmienna wartość przysłony nie będzie wielkim problemem. Szkło można kupić za nieco ponad 1700 zł, choć używane modele znajdziemy już za nieco ponad 1000 zł.

Przykładowe zdjęcia:

Canon, Nikkor, Pentax 18-135 mm f/3.5-5.6

Pentax DA 18-135 mm f/3.5-5.6 ED

Dostępne mocowania: Każdy większy producent ma w swojej ofercie własny obiektyw o takich parametrach. Zarówno Canon, Nikon, jak i Pentax.

Kolejny obiektyw, który może stać się ciekawą alternatywą dla kitowego szkła. Każdy większy producent ma w swojej ofercie szkło o ogniskowych 18-135 mm i zmiennym świetle takim samym, jak w „kitowcach”. Za sam obiektyw trzeba będzie zapłacić ponad 1000 zł, zwykle cena wahać się będzie między 1300-1500 zł. Jednak bardzo często producenci sprzedają obiektywy w zestawie z aparatami, jako alternatywę dla szkieł kitowych. W takiej sytuacji będziemy musieli trochę dopłacić względem wersji ze zwykłym obiektywem.

Pentax DA 18-135 mm f/3.5-5.6 ED

od: 2.099 zł »

Jednak warto zastanowić się nad tą dopłatą, bo dzięki niej zyskamy szkło, które plasować się może w kategorii teleobiektywów i pozwoli nam w ciągu sekundy przejść z bardzo szerokiego kadru do szczegółowego zbliżenia obiektu znajdującego się kilkanaście metrów od nas. W tym wypadku nawet przysłona f/5.6 nie przeszkodzi nam w uzyskaniu ładnego rozmycia obrazu. Dla takiego obiektywu stabilizacja optyczna będzie koniecznością, dlatego też podczas zakupu zwracajcie uwagę, czy wybrany przez Was model jest w nią wyposażony.

Przykładowe zdjęcia:

Samyang 85 mm f/1.4

Samyang 85 mm f/1.4

Dostępne mocowania: Canon EF, Nikon F, Sony A / Minolta, Pentax K, Cztery Trzecie, Samsung NX

I na koniec bardzo ciekawe szkło za bardzo dobre pieniądze. Ten uniwersalny obiektyw zapewnia wyjątkowo dużą jasność, która w połączeniu z długą ogniskową da nam piękne rozmycie obrazu w każdych warunkach. Jeśli więc szukacie czegoś, co da Wam ładny bokeh – to ten obiektyw poradzi sobie jeszcze lepiej niż „pięćdziesiątki”. Duża jasność obiektywu pozwoli nam bez obaw robić zdjęcia w słabych warunkach oświetleniowych, nawet jeśli nie dysponujecie aparatem wysokiej klasy z dużą matrycą.

Samyang 85 mm f/1.4

od: 939 zł »

Obiektyw dostępny jest na praktycznie wszystkie możliwe systemy mocowań, łącznie z Cztery Trzecie. Więc z jakiego aparatu byście nie korzystali, prawie pewne jest, że Samyang będzie dla niego dostępny. Obiektyw jest w pełni manualny – przysłonę ustawiamy bezpośrednio na tubusie. Ma to jednak też swój minus – szkło pozbawione jest bowiem autofokusa. Zakup tego obiektywu będzie więc wyzwaniem, bo trzeba będzie się nauczyć ręcznego ostrzenia, jednak gdy już je opanujemy, obiektyw da nam świetne plastyczne zdjęcia za całkiem rozsądne pieniądze.

Przykładowe zdjęcia:

Dominik Patoła

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

Świetna okazja: Canon EOS R6 II o 5 tys. zł taniej niż w dniu premiery

Canon EOS R6 II to następca jednego z najpopularniejszych bezlusterkowców na rynku. Oferuje świetne parametry…

2024-12-18

Panasonic LUMIX G97 i LUMIX TZ99, czyli nowy bezlusterkowiec i… kompakt

Panasonic zaprezentował dziś dwa nowe aparaty. LUMIX G97 to bezlusterkowiec z matrycą Mikro 4/3. Z…

2024-12-17

Pełnoklatkowy Sony A7c za 5099 zł. A to nie koniec promocji!

Pełna klatka za tę cenę to świetna oferta. Sony A7c kupisz teraz za 5099 zł,…

2024-12-17

Black Friday i Cyber Monday 2024: najlepsze promocje na aparaty, obiektywy, akcesoria foto

Jak co roku zbieramy dla Was najlepsze promocje na sprzęt foto z okazji Black Friday…

2024-12-02

Sony A1 II, czyli aparat numer jeden – po raz drugi

Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…

2024-11-19

Nikon Z50 II, czyli nowa odsłona udanego modelu

Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…

2024-11-07

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies