>

Sony A7R II z matrycą 42 Mpix. Czym się wyróżnia?

Sony A7R II bazuje na pełnoklatkowej matrycy o rozdzielczości 42 MP, dysponuje 5-osiową stabilizacją obrazu i opcją nagrywania wideo w 4K. Ale to nie wszystko.

Specyfikacja Sony A7R II

Ogólne
Rok premiery 2015
Typ Aparat z wymienną optyką
Budowa
Wymiary (szer x wys x grubość) 127 x 96 x 60 mm
Bagnet TAK
Waga (z bateriami) 625 g
Rodzaj materiałów stop magnezu, plastik
Podzespoły
Matryca 42.4 Mpix, 35.9 x 24 mm, BSI-CMOS FF
Procesor obrazu Bionz X
Ekran 3 cale, TFT, 1.228.000 px
Lampa błyskowa brak
Migawka 30 s - 1/8000 s
Obsługa kart SD/ SDHC/SDXC, Memory Stick Pro Duo/ Pro-HG Duo
Porty hdmi, usb, audio-video
Wizjer TAK, elektroniczny, 2359296 px
WiFi TAK
NFC TAK
Funkcjonalność
Format zapisu RAW, JPEG
Stabilizacja obrazu TAK, 5-osiowa
Programy PASM
Filmy 4K, 30 kl/s
Zakres ISO 50 - 102400
Zdjęcia seryjne 5 kl/s

Pełnoklatkowa, 42-megapikselowa matryca

Najważniejsza zmiana w A7R II?

Podświetlana od tyłu, 42,4-megapikselowa matryca w Sony A7R II stanowi jeden z najmocniejszych atutów tego bezlusterkowca. Technologia BSI powinna być wystarczającą do tego, by fotografie na wysokich czułościach ISO cechowały się akceptowalnym poziomem szumu mimo wyraźnego zagęszczenia piksele. Japończycy zbliżają się zresztą niebezpiecznie blisko do Canonów 5Ds i 5Ds R; ich 50-megapikselowe sensory nie wydają się już tak oderwane od rzeczywistości, prawda?

Sony usunęło też z sensora filtr antyaliasingowy, co przyda się głównie fotografom studyjnym; zyskamy bowiem na ostrości obrazu. Wprowadzono tu również dedykowane powłoki antyrefleksyjne, przez co matryca ma lepiej radzić sobie ze „zbieraniem” światła. Pojawiają się tu jeszcze specjalne, miedziane obwody, których zadaniem ma być poprawienie prędkości transmisji danych.

Sensor jest ponadto stabilizowany w pięciu osiach. Skuteczność mechanizmu redukcji drgań ma sięgać 4,5 EV.

Nowa migawka

Mniej drgań przenoszonych do układu obrazowania

Sam tego nie zauważyłem, ale niektórzy skarżyli się na zbyt głośną pracę migawki w pierwszym A7R. W kolejnej generacji bezlusterkowca Sony zmniejszyło nie tylko hałas, jaki towarzyszy fotografowaniu A7R II, ale również wibracje, w jakie migawka wprowadza cały korpus. Co ponadto? Jak deklaruje producent, żywotność migawki wyniesie nawet 500 tys. „klapnięć”. Minimalny czas otwarcia migawki wynosi natomiast 1/8000 sekundy.

Autofocus z detekcją fazy

Hybrydowy układ autofucusu

Sony A7R II dysponuje szybkim, hybrydowym systemem autofocusu. Na matrycy znajdziemy 399 pikseli detekcji fazy, dzięki czemu ustawianie ostrości ma trwać nawet 40 proc. krócej, niż w przypadku A7R. A skoro już przy szybkości jesteśmy – A7R II jest w stanie zapisywać do 5 klatek na sekundę w trybie seryjnym.

Filmowanie w 4K

4K z 30 klatkami na sekundę

A7R II rejestruje klipy w 4K (3840 x 2160 px) bez żadnych dodatków, w przeciwieństwie do A7S, które taki tryb umożliwiało jedynie z zestawem akcesoriów. Filmowanie może odbywać się albo w trybie natywnym, na całej matrycy, albo z cropem odpowiadającym taśmie Super 35 mm. Sony obiecuje przy tym, że ten ostatni będzie cechować się pełnym odczytem informacji z pikseli i bez efektu binningu; mora będzie więc minimalna.

Bezlusterkowiec zachowuje materiały z bitrate’em 100 Mb/s. Po ograniczeniu rozdzielczości do Full HD otrzymamy przepustowość na poziomie 50 Mb/s. Ponadto, mamy tu również obsługę Picture Profile, S-Log2 Gamma, S-Gamutu czy kodów czasowych.

Kadrowanie odbywa się albo za pomocą 3-calowego monitora LCD o rozdzielczości 1,23 mln punktów, albo poprzez elektroniczny wizjer ze stuprocentowym pokryciem kadru, powiększeniem 0,78x i rozdzielczością 2,4 mln punktów.

Całość zamknięto w korpusie o wymiarach 127 x 96 x 60 mm przy wadze 625 gramów.

Cena i dostępność

Już w sierpniu

A7R II pojawi się na sklepowych półkach w sierpniu. Sugerowana cena detaliczna wyniesie wówczas 3199 dolarów.

Co ciekawe, producent zapowiedział jednocześnie dodanie ośmiu nowych obiektywów do pełnoklatkowej serii na początek 2016 roku. Obecnie, potencjalni użytkownicy mogą wybierać spośród 12 dostępnych szkieł.

Antoni Żółciak

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

Sony A1 II, czyli aparat numer jeden – po raz drugi

Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…

2024-11-19

Nikon Z50 II, czyli nowa odsłona udanego modelu

Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…

2024-11-07

Trzy nowe obiektywy od Canona. System RF staje się jeszcze lepszy

RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…

2024-10-30

Sony ZV-E10 II to najlepszy aparat do filmowania za mniej niż 5 tys. zł? (TEST)

Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…

2024-10-29

Panasonic LUMIX S5D, czyli stary aparat w nowej odsłonie

Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…

2024-10-08

Panasonic Lumix S9, S5II, S5IIX, G9II dostają nowe funkcje. Za darmo!

Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…

2024-10-08

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies