>
Kategorie: PoradnikiTelefony

Fotografowanie smartfonem. 5 najczęściej popełnianych błędów

Przekrój przez najpopularniejsze pomyłki, które popełniamy fotografując telefonem (i nie tylko).

Traktowanie telefonu inaczej

To wciąż aparat!

Nasze smartfony, niezależnie od tego, w jakie podzespoły zostały wyposażone, wciąż są aparatami – lepszymi lub gorszymi od kompaktów czy lustrzanek, ale aparatami. Nierzadko można natomiast spotkać się z podejściem tego typu: „eh, telefonem to nic nie zrobisz”.

iPhone 6 Plus jest jednym z tych sprzętów, które oferują nam świetną jakość obrazu - po konwersji na czerń i biel oraz zmniejszeniu rozmiaru generalnie trudno odróżnić byłoby to zdjęcie od podobnego, ale wykonanego bardziej zaawansowanym sprzętem / fot. Ryan Vaarsi, Flickr, CC

I fakt – w części przypadków nic nie zrobisz. Jeśli nie masz statywu, a chcesz uwiecznić ruch gwiazd na długiej ekspozycji – nie uda Ci się. Jeśli chcesz wykonać portret, który wyglądałby jak zarejestrowany dedykowaną 85-tką ze światłem f/1,4 – nie uda Ci się.

W zdecydowanej większości pozostałych przypadków smartfon wystarczy jednak w zupełności, oczywiście o ile rozmawiamy o „codziennych” zdjęciach, a nie sesjach wykonywanych na zamówienie. Wystarczy poznać jego możliwości, o czym po części pisaliśmy już w poprzednich poradnikach mobilnych:

Brak tematu

Brzmi może prosto, ale jest stuprocentowo prawdziwe

Zdjęcie wyjątkowo intrygujące od strony kompozycyjnej i technicznej, przypominające rasowy reportaż - ale, w gruncie rzeczy, nie wiemy o czym ono opowiada, dopóki nie przeczytamy podpisu / fot. Ryan Vaarsi, Flickr, CC

Jak w każdego typu fotografii, tak i w zdjęciach mobilnych powinniśmy kompozycję obudować wokół naszego tematu. Pamiętajcie, że warto skierować widza na konkretny element – drzewo, górę, osobę. W podkreśleniu tegoż pomoże właśnie odpowiedni układ kadru czy właściwe oświetlenie, ale nawet mając te dwa elementy (a nie mając motywu przewodniego) nasz obrazek będzie co najwyżej estetyczny.

Używanie zoomu cyfrowego

W większości przypadków rozmija się z celem

Jakość zdjęć wykonywanych telefonami jest lepsza z roku na rok, ale zoom cyfrowy wciąż pozostaje zoomem cyfrowym. Nie mówię tu o przypadkach szczególnych, takich jak Nokia Lumia 1020 (która działa na zgoła innej zasadzie), a o zwykłych, „nie-fotograficznych” smartfonach.

Najczęściej zoom cyfrowy działa w sposób bezwstydnie prosty – przycina nasze zdjęcie. Kadruje. Dokładnie tak, jak sami moglibyśmy kadrować w programie do edycji, i właśnie dlatego lepiej całkowicie cyfrowe zbliżenie deaktywować. Nie wnikając w specjalistyczne zagadnienia, z zoomu cyfrowego lepiej jest zrezygnować.

Używanie lampy błyskowej

Tylko w całkowitej ciemności

Użycie lampy w tym zdjęciu kompletnie zrujnowałoby jego klimat, generowany przez oświetlenie zastane / fot. AntheaAtlas, Flickr, CC

Lampy błyskowe w telefonach w większości nie są nawet lampami błyskowymi, a diodami LED (za wyjątkiem m.in. Galaxy Zoom S4 czy Lumii 1020) – nie są więc w stanie zamrozić ruchu. Scenę też rozświetlają dość marnie (chyba, że skorzystamy z dyfuzorów), więc jeśli nie wiesz, czy akurat powinieneś flesza użyć, czy nie, lepiej go nie używać. Otrzymasz w rezultacie obrazek spłaszczony, doświetlony wyłącznie na pierwszym planie i z przesadnie nienaturalnymi kolorami – zasada ta odnosi się zresztą nie tylko do telefonów, ale również do kompaktów czy lustrzanek ze zintegrowanymi palnikami.

Przesadne korzystanie z filtrów

Efekty są świetne, ale…

Wykorzystanie efektów z VividHDR, Snapseeda, Portrait Paintera, Glaze'a i Blendera sprawiło, że bardziej mamy do czynienia z imitacją obrazu, niż fotografią / fot. Trevor Wilson, Flickr, CC

… ale też trzeba wiedzieć kiedy i jak je zastosować. Zwróć uwagę na to, że większość profesjonalnych fotografii wcale nie jest upstrzona wymyślnymi ramkami, saturacją kolorów podkręconą na 100 proc. czy sztucznymi flarami wydobywającymi się z każdego rogu. Najprościej – i najlepiej – przeprowadzić jest podstawową korektę barwną i poprawić ekspozycję. Oczywiście, istnieją wyjątki, jak choćby stylizacja zdjęcia, niemniej często widać w amatorskich kadrach przesadną obróbkę – zwłaszcza, gdy ktoś dopiero zaczyna interesować się fotografią.

Antoni Żółciak

Disqus Comments Loading...

Najnowsze artykuły

Sony A1 II, czyli aparat numer jeden – po raz drugi

Dzisiaj zadebiutował Sony A1 II. Aparat numer jeden w portfolio Sony. Jak daleko idące są…

2024-11-19

Nikon Z50 II, czyli nowa odsłona udanego modelu

Po pięciu latach od premiery Z50, Nikon zaprezentował jego następcę. Nikon Z50 II to nowa…

2024-11-07

Trzy nowe obiektywy od Canona. System RF staje się jeszcze lepszy

RF 70-200 mm F2.8L IS USM Z, RF 50 mm F1.4L VCM oraz RF 24…

2024-10-30

Sony ZV-E10 II to najlepszy aparat do filmowania za mniej niż 5 tys. zł? (TEST)

Testujemy Sony ZV-E10 II. Druga odsłona aparatu dla vlogerów, a raczej twórców treści. Względem poprzednika…

2024-10-29

Panasonic LUMIX S5D, czyli stary aparat w nowej odsłonie

Panasonic odświeża swój aparat, który debiutował kilka lat temu. LUMIX S5D to aparat z kilkoma…

2024-10-08

Panasonic Lumix S9, S5II, S5IIX, G9II dostają nowe funkcje. Za darmo!

Aparaty Panasonika zyskują nowe życie. Dzięki tej nowości każdy z nich zaoferuje coś więcej niż…

2024-10-08

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies i inne pokrewne technologie, aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony internetowej. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane na urządzeniu końcowym. Używamy plików cookies, aby wyświetlać swoim Użytkownikom najbardziej dopasowane do nich oferty i reklamy oraz w celach analitycznych i statystycznych. Jeśli korzystasz z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza to, że nie masz nic przeciwko otrzymywaniu wszystkich plików cookies z naszej strony internetowej oraz naszych partnerów. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Cookies